Mijn eerste twee weken in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Maxvdh - WaarBenJij.nu Mijn eerste twee weken in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Maxvdh - WaarBenJij.nu

Mijn eerste twee weken in Suriname

Door: Max van der Hout

Blijf op de hoogte en volg

15 Februari 2018 | Suriname, Paramaribo

Goedendag allemaal,

Ik schrijf hier mijn eerste blog over mijn verblijf in Suriname. Ik loop hier Stage als 2e graads biologie docent. Ik zal wat vertellen over mijn ervaringen tijdens de eerste twee weken van mijn verblijf.

Bij aankomst op het vliegveld in Suriname heb ik mijn huisgenoot Mike ontmoet. We kenden elkaar al van de bijeenkomsten op school en zaten met toeval in hetzelfde vliegtuig. Hier aangekomen is het verschil tussen Nederland en Suriname al direct te merken. Er is maar één landingsbaan en je moest lopen over deze baan naar de douane. Hier werd je paspoort gecheckt waarna we bijna een uur hebben gewacht op de bagage. We zijn toen met een vooraf geregelde taxi naar ons appartement gebracht. Tijdens de rit keek ik mijn ogen uit naar al het groen dat te zien was langs de weg. Het was duidelijk dat we in een hele andere wereld zaten. Het voelde tevens wel als een hele fijne wereld, waar iedereen heel relax, aardig en gastvrij overkomt.

Eenmaal aangekomen in ons appartement werd ik alleen maar blijer. We hebben een bovenverdieping van een best groot huis en alle voorzieningen zijn aanwezig. We hebben een erg groot balkon met een mooi uitzicht over de straat. Ook zijn er beneden twee hangmatten. We zitten hier nu met zijn tweeën en moeten nog ongeveer vijf dagen wachten totdat onze derde huisgenoot Frank bij ons komt wonen. Er wordt ons door de huisbaas verteld dat er op de benedenverdieping drie belgische dames komen te wonen en in het huis naast ons nog twee belgische heren.

Mike en ik waren erg moe na onze reis. We hadden beiden veel te weinig geslapen en daar kwam het tijdsverschil ook nog bij. We hebben daarom alles vrij rustig aan gedaan. We zijn de eerste dag wel meteen even op pad geweest om het centrum te verkennen. In de dagen hierna zijn we hier mee doorgegaan. We zijn een aantal keer het centrum in geweest om wat dingen aan te schaffen die we nog nodig hadden of om gewoon wat te drinken op het terras. Het centrum is erg chaotisch. Er zijn weinig grote winkelketens zoals in Nederland. De straten staan vol lange files waardoor er een benzine lucht hangt. Fietsen was hier door de drukte en het ontbreken van fietspaden erg lastig.

Vijf dagen na onze aankomst hadden we een bijeenkomst op het IOL waar we informatie ontvingen over verschillende onderwerpen zoals stage, veiligheid en toerisme. Ook werden we hier voorgesteld aan onze instituut begeleiders. Ik heb met haar afspraken gemaakt over mijn ontmoeting op stage. Ze vertelde me dat als ik zou willen ik ook lessen op het instituut zou kunnen volgen. Ik kreeg te zien welke mogelijkheden hiervoor waren maar kwam erachter dat ik bijna alles al heb behandeld in Nederland. Ik zeg bijna omdat er een ook een cursus ecologie gegeven werd waarbij de studenten net als in Nederland aan het eind van deze cursus op excursie gaan. Hier heb ik me direct voor aangemeld. Deze excursie zal ongeveer twee weken na vandaag (het moment van uploaden) plaatsvinden. Ik kijk er erg naar uit om meer te leren over de natuur in Suriname.

Tijdens één van de dagen van ons verblijf ben ik met Mike naar het centrum gegaan. Hier kwamen we met toeval vier dames tegen die ook studeren op de HAN. We zijn toen met hun naar het huis van de president, het onafhankelijkheidsplein en de palmentuin geweest.

Een dag of twee na de aankomst van Frank zijn we iets leuks gaan plannen. Na even zoeken op het internet en in reisgidsen stuitte we op een dagtrip met een boot waarbij je dolfijnen gaat bezichtigen. Hierbij zat ook de mogelijkheid om kaaimannen te vangen. Dit sprak ons erg aan en we hebben ons toen gelijk aangemeld. Diezelfde middag zijn met de taxi naar een plek aan de rivier gereden waar we met een hele fijne gids het water op zijn gegaan. Na ongeveer 15 minuten varen kwamen we de dolfijnen al tegen. Nadat we de dolfijnen een tijdje hadden gevolgd zijn we naar zijn ouderlijk huis gebracht waar zijn moeder roti voor ons had gemaakt. We zijn toen door zijn broer opgehaald waarmee we kaaimannen gingen vangen. Dit doe je door in het donker met een zaklamp naar de waterkant te schijnen. De ogen van de kaaiman reflecteren dan het licht waardoor je een rode stip ziet. Al redelijk snel vingen we er een en zijn we ermee op de foto geweest.

Mijn ontmoeting op mijn stage was erg prettig. Ik loop stage op een particuliere VWO school. Mijn stagebegeleidster is een hele lieve aardige vrouw en ik kon het direct goed met haar vinden. Na het eerste uur vroeg ze al aan me of ik een les wilde overnemen. Ik ging hiermee akkoord. Lessen hier verlopen anders dan in Nederland. Er worden veel grapjes gemaakt en veel gesproken over andere onderwerpen. De inhoud van de les bestaat meestal uit het klassikaal corrigeren van de huiswerk opdrachten en hier tussendoor over uitleggen. Ik had hier geen voorbereiding voor nodig en vond het daarom geen probleem om een les te geven. De leerlingen ontvingen mij erg goed en ze vertelde dat ze het leuk vonden. Ik heb afspraken met haar gemaakt over het vervolg van mijn docentschap in Suriname.

Al met al waren het twee leerzame weken met veel nieuwe indrukken. Ik ben benieuwd wat ik nog meer ga meemaken in dit mooie land.

Max

  • 16 Februari 2018 - 08:09

    Kees-Jan:

    Hoi,
    Het lijkt alsof je snel ingeburgerd bent. Ik was nog nooit in Suriname Maar als ik jou blog lees (en die van de anderen) lijkt het alsof ik er snel eens heen moet. Ben ook benieuwd naar je lessen op School en hoe de lln zijn in vergelijking met de lln hier in NL.
    Fijn Weekend!
    Kees-Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

22 Mei 2018

Samenwerkend leren

10 Mei 2018

Stage

17 April 2018

Ik had bezoek!

16 Maart 2018

Suriname deel 2

15 Februari 2018

Mijn eerste twee weken in Suriname

Actief sinds 15 Feb. 2018
Verslag gelezen: 273
Totaal aantal bezoekers 4244

Voorgaande reizen:

15 Februari 2018 - 31 December 2018

Mijn eerste reis

15 Februari 2018 - 31 December 2018

Mijn eerste reis

Landen bezocht: